Keliru,Bimbang

Dari malam tadi aku runsing memikirkan apa yang patut aku buat. Yuran semester ni perlu dibayar habis sebelum menjelang final exam. Final exam pula bulan Oktober. Total yuran untuk semester ni kesemuanya RM3350 dan aku baru mampu bayar RM1000 untuk melayakkan aku ambil Mid semester exam yang lalu. Pinjaman? Memang aku dah apply untuk pinjaman MARA tapi result untuk pinjaman tu keluar selepas Final Exam ni. Macam mana nak cari duit nak bayar yuran MSU yang bergunung tinggi? Serabut aku dibuatnya. Tambahan lagi, semester ni aku tak dapat menjamin keputusan yang melebihi paras sederhana. Kalau pun aku dapat gadai bermacam barang untuk bayar tunggakan yuran untuk semester ni, aku tak yakin aku dapat menduduki tempat untuk bersaing merebut tempat dalam pinjaman MARA. MARA cuma melayakkan 10 orang dari ribuan pelajar Diploma di MSU. Kalau aku dapat peluang sebanyak 1% sekalipun, aku dah cukup bertuah . Tapi , benda yang mustahil tak mungkin berlaku. Abah pernah berkata, untuk semester pertama dan perbelanjaan bulanan, dia mampu lagi untuk menampungnya. Tetapi untuk yuran semester yang akan datang, terpaksa berharap kepada pinjaman .

Parent aku sudah tentu akan sedih bila dengar berita ni. Tapi aku pun lagi sedih. Masalah ni ada yang datang dari aku dan ada yang datang dari keadaan sekeliling. Dulu pernah berlajar di UNISEL, dan aku kecundang juga. Kali ni di MSU, peratusan yang agak tinggi untuk kecundang juga. Mungkin bukan nasib aku untuk bina kehidupan melalui pelajaran. Memang orang kata, nasib kita, kita mampu mengubahnya. Tapi, aku tak mampu ubah melalui pelajaran. Mungkin dengan cara lain. Aku dah tak nak lagi menyusahkan kedua orang tua ku yang terpaksa bertungkus lumus bergadai itu dan ini demi mendapatkan wang untuk aku mendapatkan result yang tak seberapa. Aku dah bercerita masalah ni dengan kawan-kawan yang aku anggap seperti adik-adik aku. Ada yang memberi cadangan untuk menunda pelajaran dan ada yang memberi cadangan agar aku berhenti dan bekerja demi masa depan. Ada juga yang ingin membantu dari segi kewangan, dan aku telah menolak nya mentah-mentah. Aku tak mahu lagi menyimpan hutang keliling pinggang . Mungkin aku terpaksa berhenti dari MSU.

Dari dulu sampai sekarang, aku dah terlalu banyak menyusahkan kedua orang tuaku. Kalau nak dibandingkan dengan hasil kerja yang dah diberikan pada mereka, memang tak mampu nak tandingi. Tapi kali ni, aku dah nekad akan mendapatkan balik kepercayaan mereka kepada aku di mana aku boleh bina kehidupan aku tanpa pelajaran yang tinggi. Umur pun dah agak lewat kalau nak difikirkan. Belajar, kemudian berhenti , kemudian bekerja selama 3 tahun lebih, kemudian sambung belajar lagi. Sampai bila aku nak teruskan pusingan ni. Aku rasa memang pelajaran, tak serasi dengan aku yang cuma hangat-hangat tahi ayam ni saja. Tapi aku masih runsing, runsing bagaimana cara untuk aku ceritakan semua ni kepada kedua orang tua ku. Air mata, kecewa, marah, hampa, kesemua perasaan itu pasti akan menjadi objek tambahan sewaktu perbincangan aku dengan mereka. Aku takut, aku bimbang, dan kalau keadaan betul-betul memaksa, aku akan keluar dari rumah dan takkan pulang selagi belum capai kejayaan membina kehidupan sendiri.

Izzy