Cinta

Assalamualaikum. Lama dah tak update blog ni. Berhabuk dan berdebu blog ni jadinya. Apa yang nak diceritakan ya. Okay lah, rasanya perbincangan tentang cinta yang boleh menarik perhatian hampir semua orang untuk membaca blogini. Kebiasaannya, saya gemar menulis blog berkenaan diri saya dan sejarah hidup saya, tapi kali ini, saya ingin berkongsi pendapat dan pemahaman tentang sesuatu perkara yang dinamakan... CINTA.

Ya, memang kita semua boleh menyebutnya, dan mengejanya dengan betul. Tapi apa maksud sebenarnya perkataan cinta ini. Hebat manakah dia? Mengapa orang sanggup bergadai harta, malahan nyawa deminya? Apa keuntungan yang boleh diperolehi dari cinta? Banyak lagi persoalan yang boleh diusulkan jika ianya berkenaan dengan cinta.  Tapi saya berminat dengan satu soalan yang diusulkan oleh seseorang kepada saya. Seringkali kita dengar istilah cinta sebenar. Tapi, bolehkan seseorang itu nyatakan apakah erti cinta sebenar? Adakah percintaan yang kita lalui sekarang adalah percintaan sebenar? Adakah cinta sebenar bermaksud jodoh yang sebenar? Yang telah ditakdirkan untuk kita? 

Cinta sebenar.  Semua daripada kita mencarinya tapi adakah kita faham apakah ertinya cinta sebenar.  Jika ditanya, berbagai definisi yang akan kita dengar.  Ada yang mendefinasi cinta sebenar ialah sesuatu yang kita perlu untuk hidup bahagia.  Ada pula cakap cinta yang sebenar tidak mengenal sempadan.  Selain itu, cinta sebenar didefinisikan sebagai sesuatu yang amat sukar digambarkan dengan kata. Apakah sebenarnya cinta yang sebenar?  Kenapa semua orang mencarinya?

Hadis sahih mengatakan..
“Dinikahi wanita itu kerana empat perkara iaitu kerana hartanya, keturunannya, kecantikkannya dan agamanya. Maka pilihlah dalam hal keagamaannya. Nescaya beruntunglah kedua-dua tanganmu.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)


Sesungguhnya cinta sebenar mendengar apa yang tidak diperkatakan, mengerti apa yang tidak dijelaskan sebab cinta tidak datang dari bibir mahupun dari lidah ataupun fikiran melainkan hati yang IKHLAS. Jadi, cukup la pendapat saya dalam istilah cinta. Takut mengundang bosan kalau membacanya. 

Sekarang, saya nak beralih kepada cara percintaan orang sekarang. Kalau diikutkan kepada kefahaman, bila kita bercinta, kita yang akan mendidik dan mengajar banyak perkara baru kepada pasangan kita. Sebagai contoh, dulu sewaktu kita single, jarang kita bermain mesej, atau call sesiapa dalam tempoh masa yang amat singkat. Tapi selepas bercinta, pantang saja terlewat membalas mesej seminit, sudah di call dan ditanya mengapa lewat membalas mesej. Jadi, dalam masa yang sama, kita telah mengajar pasangan kita supaya tepati masa untuk membalas dan menjadi..... LEMBU. Mengikut sahaja bila ditarik hidungnya. 

Pesanan teks pesanan ringkas ataupun SMS. Perlukah kita membalas setiap mesej yang dihantar dengan tempoh masa yang cepat? Diberikan contoh, ketika kita sedang memandu, dan pasangan kita menghantar mesej, perlukah kita membalasnya pada waktu itu juga? Jangan terkejut kerana perkara itu memang selalu terjadi sekarang. Apakah kemungkinan tragedi yang bakal berlaku? Anda pasti dapat meneka bukan? Mungkin perkara ini datangnya dari diri anda sendiri kerana, dalam kita bercinta, kita belajar dan mengajar. Mungkin anda sudah membiasakan pasangan anda untuk membalas teks dalam tempoh masa yang cepat dan apabila tidak dibalas, anda akan terus membuat panggilan sebagai tanda marah? Mungkin kan?

Saya bersetuju dengan kenyataan seseorang mengatakan, sepandai-pandai kita di dalam bidang ilmiah (Degree, Master, PHD) kita pasti akan bodoh dalam bidang bercinta. Kenapa? Kerana cinta hidup kita boleh berubah. Kerana cinta juga lah kita dapat tengok banyak bayi dicampak ke longkang, semak, tepi surau, tepi tong sampah. Ini dinamakan CINTA BODOH. 
Saya cuma ingin berkongsi pendapat dan kefahaman, bukannya mencari musuh. Kita semua pun masing-masing sudah besar panjang, tahu menilai mana baik dan buruk, tahu membezakan dosa dan pahala. Jangan disebabkan cinta, kita terpaksa mengorbankan banyak aspek penting dalam hidup kita. Biar kita dipanggil bodoh kerana meninggalkan pasangan kita atas sebab yang betul, daripada kita dipanggil bodoh kerana meninggalkan element-element penting dalam hidup kita untuk cinta seseorang yang masih belum tentu menjadi milik kita. Maafkan saya andai bahasa saya kasar, niat saya adalah untuk sama-sama berkongsi dan menilai diri kita sendiri di dalam dunia cinta.


Izzy